Spring til indhold

Rap i Trafikken

Som en del af projektet Cykelglad Børnehus har Cyklisternes By den årligt tilbagevendende kampagne: Rap i Trafikken.

I Kampagnen Rap i trafikken kommer cykelmaskotten Cykel Anton på besøg og deler klistermærker ud til børnene i børnehusene. Rap i trafikken er en simpel kampagne med en plakat og klistermærker, hvor forældrene sætter et klistermærke ud for dagens transportmiddel hver morgen i to uger. Kampagnen bliver traditionelt afviklet i foråret. 

 

Rap i Trafikken 2022

Kampagnen kørte i 44 cykelglade børnehuse med børn i alderen 0-6 år i maj 2022. Her blev der sat fokus på børnenes transportvaner, og der blev sat klistermærker på en plakat ved indgangen hver dag, ift. om børnene ankom til fods, på cykel, med bus eller bil.

 

Kampagnen gav anledning til gode forældresnakke i garderoben om transportvaner og børnene inspirerede hinanden og forældre til at bruge aktiv transport til børnehuset.

 

Børnehusene fik også besøg af Odenses maskot Cykel Anton, som delte klistermærker ud til børnene og fik en god snak om børnenes begejstring for cykler og deres cykeloplevelser.

 

Børnehuse benyttede også kampagnen til at lave cykellege og komme på cykelture i nærområdet, så der blev virkelig sat gang i de tohjulede i hele Odense.

 

Vindere fra 2022

Vinderne blev fundet blandt alle de deltagende børnehuse, og de 3 børnehuse, hvor forældre og børn var bedst til at sætte klistermærker på hver morgen blev præmieret med gavekort til en cykelhandler. Vinderbørnehusene blev Louisegården børnehus, Kronhjortløkken Børnehus og Rising Børnehus.

 

Flot indsats af de vindende børnehuse, men også af alle de andre deltagende børnehuse!

 

 

By- og Kulturforvaltningen